måndag 3 juni 2013

Nyttig rabarberpaj



Igår när jag var ute på min långpromenad stötte jag på två små tjejer som satt och sålde rabarber på trottoaren. Jag slog till och köpte ett knippe som jag gjorde rabarberpaj på. Jag gjorde en rabarberpaj med mandelmjöl och honung istället för mjöl och socker. Rabarberpaj är ett av det godaste man kan äta på sommaren så varför inte göra en som inte bara är god utan även nyttig.



RABARBERPAJ

Pajskal
150 g mandelmjöl
75 g smält smör

Fyllning
8-10 dl rabarber
3 msk sötningsmedel/honung/kokossocker

½ tsk vaniljpulver eller 2 msk vaniljsocker
3 tsk potatismjöl


Enkel vaniljsås
1 äggula
2 dl vispgrädde
2 msk sötningsmedel
1 tsk vaniljpulver 

Gör så här 

Smält smöret och häll det över mandelmjölet och rör ihop till en deg och tryck ut i en pajform. Grädda i 175 grader 3 minuter.
Ansa och skiva rabarberna i cm tjocka skivor och lägg i pajskalet. Balanda sötningsmedel/kokossocker, vaniljpulver/vaniljsocker och potatismjöl, strö över rabarbern. Om du använder honung ringlar du den över rabarbern och blandar sedan 
vaniljpulver/vaniljsocker och potatismjöl, strö över rabarbern. Grädda i ca 30 minuter.

Servera pajen med lättvispad grädde eller en enkel vaniljsås. 
Så här gör du den enkla vaniljsåsen. Vispa ihop alla ingredienser till såsen, låt stå kallt tills den ska servera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar