fredag 2 augusti 2013

Frasiga Jitterbugg



Har bakat ett gäng Jitterbuggare idag, det är en av mina favorit kakor. En frasig marängig kaka som är super god. Jag brukar alltid välja en jitterbugg till min brödportion när jag är ute och fikar på sommaren. Det är många som gillar den. Den ser rätt komplicerad ut att göra men är inte ett dugg svår. Man gör den på samma sätt som en rulltårta.

JITTERBUGG ca 50 st
Mördeg:
4½ dl mjöl
1 dl socker
200 g smör
1 ägggula

Fyllning:
2-3 äggvitor
4 msk socker

GÖR SÅ HÄR:
Sätt ugnen på 175 grader.
Arbeta samman mjöl, socker, smör och äggulan till en deg. Låt degen stå svalt.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum och tillsätt socker under fortsatt vispning.
Dela mördegen i två delar och kavla ut varje del till drygt ½ cm tjock rektangel, ca 16 x 30 cm. Bred på hälften av fyllningen på vardera och rulla ihop som en rulltårta. Lägg rullarna på en skärbräda och ställ dem kallt ett tag. Skär dem i ca ½ cm tjocka skivor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen 12-15 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar